Przypowieść o synu marnotrawnym (Łk 15,11-32) – streszczenie, interpretacja - klp.pl
Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Pewien człowiek miał dwóch synów. Młodszy przyszedł do niego, poprosił o połowę należnego mu majątku i udał się w świat. Gdy wydał już całe swoje pieniądze, w kraju w którym przebywał nastał głód. Najął się do pasania świń, chciał się nasycić strąkami, którymi żywiły się zwierzęta, ale nikt mu ich nie dawał. Pomyślał wtedy, że w domu jego ojca nawet najemnicy mają chleba pod dostatkiem i postanowił pójść ukorzyć się przed ojcem i poprosić go o pracę. Gdy był już niedaleko domu, ujrzał go ojciec, wzruszony wybiegł mu naprzeciw i ucałował z radością. Kiedy syn zwrócił się do ojca z pokorą, mówiąc, że zgrzeszył i nie jest godzien nazywać się jego synem, ojciec rozkazał sługom przynieść najlepsze szaty, pierścień i sandały dla syna, po czym ogłosił ucztę powitalną. Tymczasem starszy syn przebywał na polu. Dowiedziawszy się o zajściach, rozgniewał się straszliwie i spytał z wyrzutem ojca:
Oto tyle lat ci służę i nigdy nie przekroczyłem twojego rozkazu; ale mnie nie dałeś nigdy koźlęcia, żebym się zabawił z przyjaciółmi. Skoro jednak wrócił ten syn twój, który roztrwonił twój majątek z nierządnicami, kazałeś zabić dla niego utuczone cielę.

Na te słowa odpowiedział mu ojciec:
Moje dziecko, ty zawsze jesteś przy mnie i wszystko moje do ciebie należy. A trzeba się weselić i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył, zaginął, a odnalazł się.

Jak pisał Jan Paweł II w Encyklice Dives in misericordia:
Przypowieść o synu marnotrawnym wyraża w sposób prosty i dogłębny rzeczywistość nawrócenia. Nawrócenie jest najbardziej konkretnym wyrazem działania miłości i obecności miłosierdzia w ludzkim świecie. Właściwym i pełnym znaczeniem miłosierdzia nie jest samo choćby najbardziej przenikliwe i najbardziej współczujące spojrzenie na zło moralne, fizyczne czy materialne. W swoim właściwym i pełnym kształcie miłosierdzie objawia się jako dowartościowywanie, jako podnoszenie w górę, jako wydobywanie dobra spod wszelkich nawarstwień zła, które jest w świecie i w człowieku.

Każda z postaci przypowieści symbolizuje pewną postawę. Ojciec to oczywiście Bóg – miłosierny, przebaczający, zapominający o grzechach ludzi, jeśli tylko przyznają się oni do winy. Młodszy syn to człowiek grzeszny, popełniający błędy, marnujący dary Boga, odchodzący od Niego i doprowadzający się do strasznego stanu. Ale także człowiek powracający do Boga, uznający swoje postępowanie za złe. Starszy syn to człowiek, który uznaje się za dobrego, porządnego, człowiek przestrzegający wszystkich przykazań. Ale to także człowiek zazdrosny, uważający, że coś mu się od Boga należy i nie mający z Bogiem więzi.

Warto zwrócić także uwagę na sytuację, w której Jezus wygłasza tę przypowieść. Poprzedzają je przypowieści o zagubionej owcy i zgubionej drachmie. Po tej przypowieści następuje przypowieść o rządcy, który darował długi podwładnym swego pana. Wszystkie te przypowieści są opowiedziane w momencie, gdy do Chrystusa zbliżali się celnicy i grzesznicy, aby go słuchać. Nie podobało się to faryzeuszom, który uważali kontakt z takimi osobami za hańbiący. Chrystus opowiada więc przypowieści o miłosierdziu, przebaczeniu, o tym, że Bóg ukochał także (a może: przed wszystkim) tych, którzy zgrzeszyli.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


  Dowiedz się więcej
1  Księga Hioba - streszczenie szczegółowe
2  bibliografia
3  Przypowieść o talentach (Mt 25, 14-30) – streszczenie, interpretacja



Komentarze: Przypowieść o synu marnotrawnym (Łk 15,11-32) – streszczenie, interpretacja

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 



2012-12-18 20:59:41

tyle że Bóg powiedział w biblii, iż gdy ze 100 owiec 1 się zgubi, to zostawi te 99 i pójdzie szukać tej zagubionej. Tak samo jest w życiu codziennym Bóg bardziej będzie się cieszył z 1 nawróconego(znalezionego) niż z 99 wierzących.


2011-11-02 17:40:27

Przyda się na pewno tym którzy dobrze nie znają biblii , a szczególną uwagę zabiorą dzieci.. KTÓRE NIE UMIEJĄ SZUKAĆ PRZYPOWIEŚCI W BIBLII , i sięgają do internetu. Pozdrawiam Kardynał Dziwisz.


2011-02-09 13:20:26

W miłości Bożej nie ma, że ktoś jest lepszy ktoś jest gorszy, takie porównania nie występują.. Miłość czysta, oświecona jest Miłością, która nie wybiera, nie wyróżnia, nie porównuje.. "Syn" wrócił co oznacza nawrócił się,radość z tego jest wielka, "syn" który jest cały czas przy boku Ojca swego tę radość odczuwa cały czas.. Radość Miłości Boskiej ,,... jedno tylko jest dziwne w tej przypowieści: dlaczego osoba nawrócona odczuła nagle strapienie i zawiść, zazdrość, gdy jest się ucieleśnieniem Dobrego nie odczuwa się takich lęków.. Biorę oczywiście poprawkę, że przypowieść tłumaczona jest przez ludzi, co mogło spowodować wiele niedomówień a przede wszystkim pewnie próbowali to tak przerobić by zwykły człowiek mógł zrozumieć i chwilę się zastanowić... Nie warto jest się zastanawiać, warto natomiast żyć teraz i czuć miłość w sercu do wszystkiego co nasz otacza, wysyłać pozytywną czułość i zrozumienie,,, Czuć się wyzwolonym i spełnionym. I tego Wszystkim serdecznie życzę ...Wierząca Emilia :)


2009-08-14 13:50:17

Widzę tu pewną sprzeczność. Mianowicie, skoro ojciec rzekł do starszego syna: "Moje dziecko, ty zawsze jesteś przy mnie i wszystko moje do ciebie należy..." więc jest to wyraźny znak że Ci którzy ciągle trwają w wierze zawsze będą ważniejsi od nowo nawróconych. Jest to w konflikcie z ostatnim zdaniem interpretacji: "... Bóg ukochał także (a może: przed wszystkim) tych, którzy zgrzeszyli. ..." które sugeruje, że ważniejsi są (może: przed wszystkim) Ci nowo nawróceni od tych którzy trwali w wierze od zawsze. pozdrawiam




Streszczenia książek
Tagi: